Börja jogga

Herregud vilken trött och sliten man jag är idag.
Vaknade vid 9 tiden. Gjorde frukost. Var ute och motionerade i 1,2 timmar. Stod och lagade mat och har städat mitt rum. Jag förtjänar en medalj. Egentligen är det ingen big deal för er dödliga, men för mig är det en triumph. Har börjat gått/joggat i minst en timme varje dag. Det känns bra redan nu. Dock har jag träningsverk i benen som har suttit i sig i ett ex antal dagar. Men det är ett bra tecken.
.
Dagen efter jag hade bestämt mig att börja motionera så kom tidiningen KING i brevlådan. I den så var det såklart ett stort repotage om jogging med "20 anledningar att börja jogga"
Jag tänkte skriva dessa punkterna lite snabbt:
.
1. Tränar allt.
Bränner mycket kalorier och man skaffar sig en tajtare siluett
.
2. Maxar musklerna.
Löpning aktiverar alla stora muskelgrupper.
.
3. Tydliga hälsoeffekter.
Bättre ork i vardagen och avsevärt minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar.
.
4. En ursäkt att låta kulorna rulla.
Är du seriös i din träning bör du köpa nya plagg i funktions-material.
.
5. Ekonomiskt försvarbart.
Löpträning  kräver inga dyra gymkort eller trötta lagkamrater, du springer själv var du vill och när du vill
.
6. Minskar midjemått.
Löpning höjer ämnesomsättningen och ger dig ökad viktminskning.
.
7.Målen motiverar
För att inte tappa motivationen är det bra att sätta realistiska mål redan från början.
.
8. Snygga till dig
Löpning är en materialsport. Se till att du skaffar dig ett par löparskor som är anpassade efter ditt sätt att springa med bra dämpning. Dagens träningskläder är dessutom så snygg att du även utan att skämmas skulle kunna bära dem till vardags. (var förskitig med tightsen)
.
9. Lättmätta resultat
Resultaten är lätta att mäta, antingen på vågen, din pulsfrekvens, i tidtagaruret eller i antalet sprugna kilometer.
.
10.Du behöver inte springa fort.
Vill du maxa din förbränning ska du helst springa förhållandevis långsamt. Bäst fettförbränning får du vid 60-70procent
.
11. Ingen tidsbegränsning.
Du kan springa en timme före jobbet, en halvtimme på lunchen eller två timmar på kvällen. Det är bättre att du tar en 30 minuters löprunda två gånger i veckan, än en 60 minuters en gång.
.
12. Kort startsträcka.
Det är lätta att komma i gång med, Du behöver inga personliga tränare eller skrymmande apparater. Tänk bara på att du är lugn och metodisk om du är total nybörjare, så att du inte drar på dig onödiga skador.
.
13. Musicera mera.
All form av träning blir roligare med musik. Det gäller såklart även löpträning.
.
14. Se dig om i världen.
Ett bra sätt att motivera dig är att anmäla dig till diverse lopp och belöna dig några extra dagar i Europas eller världens maraton-städer.
.
15. Unna dig mer.
Löpträning, precis som all annan träning, bör utföras med sunt förnuft. Håller du det på en rimlig nivå spelar inte dendär extra ölen eller dendär söndagspizzan jättestor roll. Träningsnarkomi är inte ett sundhetstecken.!
.
16.Bra stresslösare.
Löpning är ett bra sätt att frigöra endorfiner och fungerar utmärkt som stressventil. Tänk på att varva ner efter dina löprundor så kommer du somna som en stock på natten.
.
17. Sköna naturupplevelser.
Är du ovan vid naturen är löpning en utmärkt ursäkt för att få lite närkontakt med växter och djur.
.
18. Var som helst funkar.
Gymmet finns precis utanför dörren. Gator,vägar och trottoarer är det absolut lättaste alternativiet; bara att sätta på sig skorna och ge sig ut.
.
19. Vinterträna hemma.
Räds du snö och kyla går det utmärkt springa på löpbandet. Här kan du dessutom lätt hålla koll hur många kalorier du bränner. Men ärligt talat; är det inte förbannat tråkigt att glo på Tv under tiden du springer?
.
20. Spöa polarna.
Genom att skaffa dig diverse olika prylar som hjälper dig att mäta dina framsteg kan du också lätt mata dig med andra, De flesta stora sportskotillverkare har till exempel egna appar som du lätt kan bokföra din statistik på.


.
Awesome tips tycker jag iallafall. Jag hoppas att några av er kanske finner det intressant och kan borsta bort dammet från era löpar dojjor och hoppar ut på gatorna och visar vad ni går för. Inget att förlora.
Snygghet åt människan!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag har också börjat löpträna! Ska springa Tjejmilen med tre kompisar i sommar så jag blev ju toklycklig av alla dessa tips och fördelar med att springa!:)En löptur tillsammans i vår kanske? :)

2011-03-30 @ 00:59:44
URL: http://www.linneakibe.se
Postat av: Muttiz

Jätte bra lista, den fick mig att ge mig ut på en löp-runda idag med! :)

2011-06-03 @ 19:12:55
URL: http://muttiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0